flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики розгляду адміністративних справ про спори за зверненнями суб’єкта владних повноважень щодо примусового видворення з України іноземців або осіб без громадянства в І півріччі 2011 року (в порівнянні з І півріччям 2010 року).

02 лютого 2012, 11:02
Відповідно до Конституції України іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах, умови яких встановлюються спеціальним законодавством про статус іноземців та осіб без громадянства, перебувають в Україні, наділені такими ж правами та обов’язками, як і громадяни України.
Правовий статус іноземця та особи без громадянства, які проживають або тимчасово перебувають в Україні, їх основні права, свободи та обов’язки, порядок вирішення питань, пов’язаних з їх в’їздом в Україну або виїздом з України, регулюються Законом України “Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства”.
За визначенням, наведеним у статті 1 зазначеного Закону, іноземець – це особа, яка не перебуває у громадянстві України і є громадянином (підданим) іншої держави або держав, особа без громадянства – це особа, яку жодна держава відповідно до свого законодавства не вважає своїм громадянином.
Наявність прав іноземців та осіб без громадянства прямо пов’язана із законністю їх перебування на території України, в разі порушення певних встановлених державою умов їх перебування, останні несуть відповідальність, яка поділяється на загальну та спеціальну.
Загальна відповідальність полягає в тому, що іноземці, які вчинили злочин, адміністративне правопорушення, несуть відповідальність на загальних підставах, як і громадяни України.
До спеціальних видів відповідальності належать:
- відповідальність за порушення порядку перебування в Україні, транзитного проїзду через її територію;
- скорочення терміну тимчасового перебування в Україні;
- видворення за межі України.
Іноземцю та особі без громадянства, які порушують законодавство України, якщо ці порушення не передбачають адміністративної або кримінальної відповідальності, може бути скорочено визначений їм термін перебування в Україні.
Такий термін може бути також скорочено, якщо в іноземця та особи без громадянства відпали підстави для його подальшого перебування в Україні.
Рішення про скорочення терміну тимчасового перебування іноземця та особи без громадянства в Україні приймається органами внутрішніх справ, Державної прикордонної служби України.
Відповідно до Інструкції про порядок продовження терміну перебування в Україні іноземців та осіб без громадянства іноземцям та особам без громадянства може бути відмовлено в продовженні терміну перебування в Україні на підставі:
- якщо їх дії суперечать інтересам забезпечення безпеки України чи охорони громадського порядку або коли це необхідно для охорони здоров’я, захисту прав і законних інтересів громадян України, інших осіб, які проживають в Україні;
- визнання особи згідно із законодавством України небажаною для перебування в Україні;
- виявлення факту подання особою під час оформлення візи чи звернення щодо продовження терміну перебування завідомо неправдивих відомостей або підроблених документів;
- наявності фактів порушення законодавства України під час попереднього чи теперішнього перебування на її території;
- відсутності дійсного страхового поліса встановленого законодавством України зразка, якщо інше не передбачено міжнародними угодами;
- відсутності коштів для покриття витрат, пов’язаних з перебуванням в Україні, або відповідних гарантій від приймаючої сторони.
У випадках, коли іноземець чи особа без громадянства після закінчення строку перебування в Україні або після відмови у продовженні такого строку без поважних причин не виїхали з України, такі особи можуть бути визнані незаконними мігрантами і щодо них відповідно до статті 32 Закону України “Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства” може бути прийнято рішення про видворення за межі України.
Рішення про видворення іноземця та особи без громадянства після відбуття ним покарання чи виконання адміністративного стягнення приймається органом внутрішніх справ за місцем його перебування з наступним повідомленням протягом 24 годин прокурора про підстави прийняття такого рішення.
За наявності інших підстав для видворення іноземець та особа без громадянства можуть бути видвореними за межі України за рішенням органів внутрішніх справ, органів охорони державного кордону (стосовно осіб, які затримані у межах контрольованих прикордонних районів при спробі або після незаконного перетинання державного кордону в Україну) або Служби безпеки України з наступним повідомленням протягом 24 годин прокурора про підстави прийняття такого рішення.
Зазначені структури віднесені до категорії правоохоронних органів, які здійснюють управління у закріплених за ними сферах, тобто реалізують надані їм управлінські функції, серед яких видворення іноземців та осіб без громадянства.
Такі функції реалізуються шляхом прийняття рішення про видворення іноземця чи особи без громадянства та здійснення примусового видворення.
Частиною восьмою статті 32 Закону України “Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства” передбачено, що рішення органів внутрішніх справ, органів охорони державного кордону або Служби безпеки України про видворення іноземця та особи без громадянства з України може бути оскаржено до суду. Такі спори, відповідно до частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС), відносяться до компетенції адміністративних судів.
Примусове видворення здійснюється лише на підставі постанови адміністративного суду.
Така постанова приймається судом за зверненням органу внутрішніх справ, органу охорони державного кордону або Служби безпеки України, якщо іноземець або особа без громадянства ухиляються від виїзду після прийняття рішення про видворення або є обґрунтовані підстави вважати, що вони будуть ухилятися від виїзду (частина п’ята статті 32 зазначеного Закону).
Як в І півріччі 2010, року так і в І півріччі 2011 року до Бершадського районного суду Вінницької області надійшло по 2 позови за зверненням суб’єкта владних повноважень про примусове видворення з України іноземців або осіб без громадянства, які були розглянуті   із прийняттям постанов про задоволення позову.
Аналізуючи адміністративні справи даної категорії можна зазначити, що судові рішення по даним справам прийняті законні та обґрунтовані, що свідчить про якість їх розгляду, оскільки жодна постанова не була оскаржена.
 
 
Суддя Бершадського районного суду                А.П.Жарун
Вінницької області
 
Виконавець                                                              В.В. Петрик